15/05/2023

Værktøjer Del 1

 


Størstedelen kender til Adobe, som vi bruger, når der skal laves PDF filer eller når vi skal læse selvsamme filer. Jeg har i længere tid overvejet om jeg skulle skrive lidt om de værktøjer, jeg gør brug af i min dagligdag og jeg starter ud med det Adobe kan tilbyde. 

I rigtig mange år har jeg brugt Photoshop, da jeg i mine yngre år gjorde en del i grafisk arbejde til de fora jeg var tilknyttet. I forbindelse med min bogudgivelse, så brugte jeg blandt andet Photoshop, da jeg skulle have lavet diverse plakater og flyers. Det er ikke noget der er gratis og jeg betalte også kortvarigt for Illustrator, hvor man kan laver lidt mere komplekse ting, men efter bogen var udgivet og jeg ikke rigtig brugte programmet længere, så afmeldte jeg det. 

Derimod så begyndte jeg at betale for Adobe Stock, hvor man kan downloade billeder og det er derfra jeg får mine billeder nu. Jeg betaler for 10 billeder om måneden og hvis jeg ikke henter 10 billeder ned, så går de videre til næste måned. Lige nu har jeg adgang til yderligere 57 billeder, da jeg ikke bruger alle 10 billeder, som jeg kan downloade om måneden. Det er meget smart, for der er tidspunkter, hvor der er behov for at hente flere billeder ned end andre. Man kan lave diverse billedbiblioteker, så jeg gemmer billeder, som jeg evt. kan downloade på et tidspunkt, hvis der bliver behov for det, eller bare give mig inspiration. Adobe Stock er nok den jeg bruger mest af de programmer jeg har adgang til, når det kommer til mit forfatterskab.

Adobe har rigtig mange programmer, alt fra billedredigering til at lave mere avancerede grafisk arbejde og hjemmesider. Spørgsmålet er kun hvad man selv har brug for og ja det koster penge, men igen så må man gøre op med sig selv, hvad man er villig til at ofre og især når det kommer til billeder, så går det ikke at man gemmer billeder fra Google og bruger dem, da man som udgangspunkt ikke har tilladelse til at bruge dem uden man har fået lov. Ved at betale for Adobe Stock, så kan du downloade billeder, som du kan benytte dig af til din hjemmeside eller hvor du nu synes at et billede vil gøre sig godt i det udtryk, du gerne vil sende ud til dine læsere.

Det var lidt om Adobe og dens muligheder, du kan selv gå ind på deres hjemmeside, for at se om der er noget du kan bruge eller bare for at stille din eventuelle nysgerrighed. 

Indtil næste gang

Susanne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Savner foråret

  Efter noget sygdom er jeg så småt ved at være tilbage. Havde et par dage, hvor jeg havde feber og ikke var i hopla. Nu hvor jeg er feberfr...