07/03/2021

Overvejelser

 Jeg har brugt rigtig mange år på at skrive denne bog og har ofte overvejet, hvordan jeg eventuelt kunne få den udgivet, når jeg en dag blev færdig med den. Jeg har haft rigtig meget tvivl. Var den god nok, vil den overhovedet været egnet for andre folk? Da jeg var færdig med manuskriptet sendte jeg den ind til Forfatterskabet.dk, som er ejet af forfatter tivllingerne Søren og Morten Ellemose. Jeg havde været til nogle af deres skrivekurser for nogle år siden og de tilbyder at læse manuskripter fra spirende forfattere. Jeg tog springet og halvvejs forventede at få et svar tilbage om, at det ikke vil have nogens interesse. Derimod fik jeg en bekræftelse på, at den var egnet til at blive udgivet og endda fra et forlag, som er væsentlig større end Forfatterskabet er. 


Jeg har selvfølgelig set på hvad andre forlag forventer. Så hvorfor går jeg så p.t. efter at få udgivet ved Forfatterskabet, for jeg skal jo selv punge ud? Jeg ved hvem er står bag forlaget, jeg har mødt mændene bag og så kan jeg godt lide at have en finger med i alt. Især når det kommer til min historie. Hvis det var op til mig, så vil jeg stå for alt, men jeg ved, at selvom jeg kan mange ting, så har jeg ingen anelse om, hvordan en bog bliver til. Fra manuskriptet bliver sendt ind og til man kan købe den færdige bog i boghandlen. 


Her kan jeg faktisk være med i meget af den proces uden at skal stå for det hele selv.  Jeg har nogle idéer inde i hovedet, som jeg håber kan blive en realitet, men jeg kender også mine egne begrænsninger.


Jeg har brugt weekenden på at læse bogkontrakten igennem. Skrevet spørgsmål ned. Enten for at få en uddybning eller forklaret visse betegnelser, som jeg ikke helt forstår. Da jeg ikke har en anelse om denne nye verden jeg træder ind i, så har jeg hentet hjælp fra Dansk Forfatterforenings hjemmeside, hvor man kan finde en guide til hvad man skal være obs på, når man får et udkast til en kontrakt. Det har været en stor hjælp for sådan en som mig, der ikke har en anelse om hvad er op eller ned. Nu har jeg sendt spørgsmålene afsted og så venter jeg på at få svar tilbage og så tager vi tingene derfra. Intet er underskrevet endnu og det bliver der heller ikke, før jeg er sikker på at jeg har forstået alt hvad der står i kontrakten og fået svar på alle de spørgsmål, som jeg sendte afsted.


Indtil næste gang

Susanne

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Savner foråret

  Efter noget sygdom er jeg så småt ved at være tilbage. Havde et par dage, hvor jeg havde feber og ikke var i hopla. Nu hvor jeg er feberfr...